Tipul dumneavoastră de abonament nu vă permite accesul la toate facilităţile modulului
Accesul restricţionat la toate facilităţile modulului

Număr articole 123 <




Categorii
                        			                        			                        		

Caută text în rezultate

Autori
  • Andreea Deli Diaconescu (1)
  • Daniela Moțiu (1)
  • Marieta Safta (1)
  • Ioan Ilieș Neamț (2)
  • Robert-Adrian Deliu (1)
  • Oana-Elena Buzincu (1)
  • Ștefan-Robert Ștefan (2)
  • Adrian Fanu-Moca (3)
  • Ioan Gârbuleț (1)
  • Astrid Maria Bolea (1)
  • Ioana-Anamaria Filote-Iovu (5)
  • Lorena Alexandra Avram (1)
  • Lacrima Rodica Boilă (1)
  • Silviu-Dorin Şchiopu (1)
  • Ionuț Adrian Șipețan (1)
  • Titus Prescure (1)
  • Cornelia Munteanu (1)
  • Raluca Ștefania Lazăr (1)
  • Bogdan Mărculeț (1)
  • George-Alexandru Lazăr (1)
  • Vasile Luha (1)
An
  • 2022 (10)
  • 2023 (5)
  • 2024 (46)
  • 2025 (62)
Luna
  • Ianuarie (3)
  • Februarie (8)
  • Martie (13)
  • Aprilie (20)
  • Mai (12)
  • Iunie (3)
  • Iulie (5)
  • August (16)
  • Septembrie (18)
  • Octombrie (12)
  • Noiembrie (7)
  • Decembrie (6)
Categorii
  • Proprietate intelectuală (2)
  • Drept Financiar, Fiscal şi Bancar (17)
  • Drept Penal şi Procesual Penal (4)
  • Revista Universul Juridic (5)
  • Dreptul Muncii şi Dialogului Social (6)
  • Drept Civil şi Procesual Civil (96)
  • RRDJ (17)
  • RRDP (4)
  • Drept Internaţional (30)
  • GDPR (1)
  • Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă (4)
  • Drept Administrativ şi Constituţional (24)
  • RRES (4)
  • Drept Financiar (29)
  • Dreptul Familiei (10)
  • Executare silită (10)
  • Senior-editori (1)
  • RSJ (3)
  • Drept Procesual Penal (3)
  • Drept contravențional (6)
  • Uncategorized (1)
  • Jurisprudență (1)
  • Insolvență (1)
  • ÎCCJ (1)

Tip act

Tip publicatie

Tip emitent

Domeniu

1. Unele considerații privind răspunderea în utilizarea fondurilor europene

UJ Premium | | 12 decembrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept Internaţional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept financiar și fiscal și RDP și Drept european și Drept Fiscal |

Art. 63 alin. (8) lit. b) din Regulamentul financiar 2018/1046 obligă comisia să excludă de la finanțarea UE cheltuielile făcute cu încălcarea legislației aplicabile. Încăl­carea legislației poate rezulta din controale și audituri efectuate la orice nivel al sistemelor de control din statul membru, din controale și audituri efectuate de comisie, din audituri efectuate de Curtea de Conturi Europeană sau din investigații desfășurate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), iar scopul acestor controale sau investigații este acela de a restabili o situație în care...

2. Corelația responsabilitate și răspundere administrativă cu răspunderea politică a administrației publice

UJ Premium | | 09 decembrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și RDP |

Sensul noţiunii de răspundere, indiferent de forma sub care se manifestă, este acela de obligaţie de a suporta consecinţele nerespectării unor reguli de conduită, obligaţie ce incumbă autorului faptei contrare acestor reguli şi care poartă întotdeauna amprenta dezaprobării sociale a unei asemenea conduite. În acest sens, răspunderea este identificată cu sancţiunea, deoarece nu sunt luate în considerare laturile psihologice ale răspunderii...

3. Proceduri de executare silită atipice și implicațiile în dreptul penal

UJ Premium | și | 27 noiembrie 2025
Publicat în : Executare silită și Drept procesual civil |

Articolul evocă implicațiile generate de interacțiunea dreptului civil și dreptului procesual civil în materie de executare silită cu dreptul penal, cu referire expresă la procedurile de executare silită atipică. Sunt relevate practici atipice ce pot depăși limitele legalității și pot pătrunde în sfera ilicitului penal. Analiza interferențelor dreptului civil cu dreptul penal în materia executării silite atipice explorează principalele infracțiuni ce pot decurge din astfel de proceduri, cu succinte referiri la jurisprudența națională și internațională.

4. Ordine şi dezordine în procedura civilă

UJ Premium | | 21 noiembrie 2025
Publicat în : Drept procesual civil |

Prima problemă pe care o supunem atenţiei este relevată de o soluţie jurisprudenţială recentă în care se aduce în discuţie, mai mult sau mai puţin explicit, rolul activ pe care instanţa civilă ar trebui să îl manifeste în raport cu principiul disponibilităţii părţilor (mai exact, cel recunoscut reclamantului).

5. O situație procedurală atipică în ceea ce privește conexarea și disjungerea ulterioară a două cauze, dintre care una civilă și una de contencios administrativ

UJ Premium | | 14 noiembrie 2025
Publicat în : Revista Universul Juridic și Drept procesual civil |

Conexitatea, așa cum a fost concepută de legiuitorul român are ca premisă existența a două sau mai multe litigii purtate între aceleași părți sau împreună cu altele și a unei strânse legături sub aspectul obiectului și al cauzei acestora. Este drept că textul nu distinge și nici nu ar trebui să o facă în legătură cu natura juridică a proceselor care pot fi conexate ci, dimpotrivă, care nu ar putea comporta o asemenea operațiune procedurală. Astfel, apare ca necesară și definitorie calificarea naturii juridice a fiecăreia dintre pricini pentru a se stabili dacă admiterea excepției de conexitate este în primul rând posibilă juridic – bunăoară față de specializarea unui complet de judecată sau a unei secții din cadrul instanței –, iar în al doilea rând dacă măsura este necesară și oportună soluționării unitare a acestora.

6. Principiul asumării răspunderii de către autoritatea contractantă în dreptul achizițiilor publice: implicații normative, teoretice și jurisprudențiale

UJ Premium | | 04 noiembrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept comercial și RDP și Drept Fiscal |

În Directiva nr. 2014/24/UE privind achizițiile publice, principiul asumării răs­pun­derii de către autoritatea contractantă este asociat cu principiul transparenței, autoritatea contractantă fiind cea care își asumă răspunderea de a solicita alte mijloace de co­municare decât cele electronice în procesul de depunere. Totodată, prin Directivă sunt stabilite reguli exprese privind răspunderea autorităților contractante implicate în achizițiile publice în comun...

7. Considerații critice cu privire la răspunderea juridică a conducătorilor administraţiei publice locale

UJ Premium | și | 20 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept contravențional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept constituțional și Drept public și RDP |

Societatea omenească a fost întotdeauna preocupată de maniera în care condu­cătorii acesteia gestionau interesele publice și răspundeau atunci când încălcau așteptările celor administrați....

8. Răspunderea autorităților publice pentru prejudiciile produse datorită carențelor organizatorice și funcționale ale serviciilor publice

UJ Premium | | 09 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și RDP |

Conceptualizarea răspunderii administrative în doctrina juridică românească s-a confruntat cu dificultăți considerabile, persistând chiar în contemporaneitate diver­gențe teoretice și jurisprudențiale ce privește caracterizarea și reglementarea juridică a diferitelor forme ale răspunderii administrative...

9. Punerea în executare a sechestrului asigurător în procesul civil

UJ Premium | | 08 octombrie 2025
Publicat în : Senior-editori și Executare silită și Revista Universul Juridic și Drept procesual civil |

Potrivit art. 952 C. pr. civ., „sechestrul asigurător constă în indisponibilizarea bunurilor mobile sau/şi imobile urmăribile ale debitorului aflate în posesia acestuia sau a unui terț în scopul valorificării lor în momentul în care creditorul unei sume de bani va obține un titlu executoriu”.

10. Răspunderea administrativ-patrimonială a administraţiei publice pentru prejudiciile cauzate prin acte administrative, tipice sau asimilate

UJ Premium | | 02 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și RDP și Contencios administrativ și fiscal |

Prin partajarea competenţei de soluţionare a litigiilor derivate din contracte admi­nistrative, între instanţele de contencios administrativ şi cele civile, de drept comun, legiuitorul a urmărit descongestionarea secţiilor de contencios administrativ şi fiscal şi asigurarea celerităţii soluţionării cauzelor, cu sacrificarea principiului specializării instanţelor de judecată, însă, semnalele venite din practică ne indică faptul că această soluţie legislativă nu și-a atins scopul...

11. Noua configuraţie a cauzelor şi măsurilor alternative la pedeapsa închisorii prevăzute de dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 241/2005

UJ Premium | | 02 octombrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept Financiar, Fiscal şi Bancar și Drept civil și Drept procesual civil și Drept financiar și fiscal și Dreptul financiar și fiscal și Drept Fiscal |

Prin art. I pct. 7 al Legii nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative au fost modificate, între altele, şi dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale aflate în Capitolul III al acestui act normativ ce poartă denumirea „Cauze de reducere a pedepselor, interdicţii şi decăderi”...

12. Unele aspecte privind controlul de legalitate a avizului de oportunitate al arhitectului-şef

UJ Premium | și | 29 septembrie 2025
Publicat în : Drept civil și Drept procesual civil și Dreptul urbanismului și Drept comercial |

Acţiunea în anularea avizului de oportunitate nefavorabil are natura juridică a unei acţiuni de contencios administrativ, întrucât acesta reprezintă în realitate un refuz nejustificat expres al autorităţii publice de a soluţiona favorabil cererea unei persoanei privitoare la eliberarea unui înscris valabil (aviz de oportunitate favorabil) pentru elaborarea planului urbanistic zonal prevăzut în certificatul de urbanism şi emiterea, în baza acestuia, a autorizaţiei de construire solicitate de persoana interesată...

13. Unele aspecte în legătură cu obligativitatea emiterii deciziilor de impunere şi consecinţele neemiterii acestor decizii

UJ Premium | | 26 septembrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept Financiar, Fiscal şi Bancar și Drept procesual civil și Drept financiar și fiscal și Drept constituțional și Drept comercial și Drept Fiscal |

Stabilirea impozitelor de către organele fiscale se poate face numai prin decizii de impunere, această activitate fiind circumscrisă procedurii de administrare a creanţelor fiscale. Astfel, în lipsa unor decizii de impunere, adică a unor titluri de creanţă fiscală, emise şi comunicate contribuabililor în condiţiile legii, organele fiscale nu pot pretinde şi încasa impozitele, iar sumele încasate cu nerespectarea acestor rigori procedurale sunt supuse restituirii...

14. Ordine şi (mai multă) dezordine în procedura civilă (cu elemente de extraneitate)

UJ Premium | | 23 septembrie 2025
Publicat în : Drept procesual civil |

Problema ridicată în intervenţia iniţială – rolul activ pe care instanţa civilă ar trebui să îl manifeste în raport cu principiul disponibilităţii părţilor (mai exact, cel recunoscut reclamantului) atât prin limitele învestirii primei instanţe, cât şi sub aspectul influenţării efectului devolutiv în cazul formulării unei cereri de apel – a avut ca punct de pornire ipoteza unei cereri în restituirea prestaţiilor efectuate (preţ plătit) pe motivul neexecutării serviciului contractat, fără ca în prealabil (sau concomitent) să fi fost solicitată rezoluţiunea contractului.

15. Răspunderea și responsabilitatea personalului din sectorul public. Un echilibru condamnat la instabilitate

UJ Premium | | 22 septembrie 2025
Publicat în : Drept Civil şi Procesual Civil și Drept contravențional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept public și RDP și Dreptul Funcției Publice |

În debutul părții consacrată analizei răspunderii din volumul II al tratatului, prof. Iorgovan afirma că: „Răspunderea juridică, în mod tradițional, este analizată ca o instituție fundamentală a dreptului, instituție care tinde să ocupe centrul dreptului în tota­litatea sa, reflectând stadiul de evoluție a întregii societăți, nivelul conștiinței și res­ponsabilității sociale”

16. Unele consideraţii limitări în exercitarea dreptului de acces la o instanţă de judecată în faza de judecată. Termenele procedurale şi condiţiile de admisibilitate ale acţiunii în justiţie

UJ Premium | | 16 septembrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept constituțional |

Instituirea unor termene de prescripţie extinctivă a dreptului material la acţiune are ca fundament necesitatea de a se asigura un climat de securitate a raporturilor juridice civile, absolut esenţial într‑o democraţie constituţională, sens în care, stabilirea acestor termene înăuntrul cărora trebuie exercitat dreptul la acţiune nu reprezintă, de plano, un obstacol nejustificat în exercitarea liberului acces la justiţie...

17. Limitele principiului rolului activ al judecătorului în procesul civil

UJ Premium | | 09 septembrie 2025
Publicat în : Drept procesual civil |

Principiul rolului activ al judecătorului este reglementat de art. 22 C. pr. civ., având denumirea marginală Rolul judecătorului în aflarea adevărului. Numit astfel, principiul relevă prerogativele şi îndatoririle esenţiale ale judecătorilor în buna administrare a justiţiei...

18. Punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti şi a altor titluri executorii referitoare la minori. Importanţa raportului psihologului în procedura executării silite

UJ Premium | | 08 septembrie 2025
Publicat în : Drept Civil şi Procesual Civil și Executare silită și Drept civil și Drept procesual civil |

În jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în materia reglementată de art. 8 din Convenţia europeană a drepturilor omului, respectiv a dreptului la respectarea vieţii private şi de familie, s‑a arătat că statele au obligaţia de a lua toate măsurile de natură a asigura reunirea unui părinte cu copilul său (cauza Olsson împotriva Suediei din 24.03.1998, seria A nr. 130; cauza Hokkanen împotriva Finlandei din 23.09.1994, seria A nr. 299‑A; cauza Amanalachioai împotriva României nr. 4023/04)...

19. Este admisibil recursul împotriva unei încheieri din apel de respingere ca inadmisibilă, respectiv, ca tardivă a cererii de intervenţie principală în cazul în care hotărârea din apel este nerecurabilă?

UJ Premium | | 04 septembrie 2025
Publicat în : RRDJ și Drept procesual civil |

Problema examinată în cele ce urmează vizează măsura în care ar fi posibil să se formuleze, în mod legal, recurs împotriva încheierii de respingere ca inadmisibilă, respectiv ca tardivă a unei cereri de intervenţie principală pronunţată de o instanţă de apel, în contextul în care hotărârea ce urmează a fi pronunţată în apel asupra fondului nu ar fi ea însăşi susceptibilă de exerciţiul recursului.

20. Debutul procedurii de executare silită. Motivele de respingere a cererii de încuviințare a executării silite întâlnite în practica judecătorului stagiar

UJ Premium | și și și | 03 septembrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Executare silită și RRES și Drept civil și Drept procesual civil și Drept financiar și fiscal și Drept comercial și Drept Fiscal |

Un motiv de respingere a cererii de încuviinţare a executării silite, prevăzut de art. 666 alin. (5) pct. 1 C. pr. civ., priveşte necompetenţa organului de executare care a fost sesizat de către creditor cu cererea de executare silită. Astfel, relevante pentru efectuarea analizei asupra acestui motiv de respingere sunt prevederile art. 652 C. pr. civ., care stabilesc competenţa teritorială a executorului judecătoresc.